Μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες και εργαζόμενοι αγωνιούν για τα νέα δεδομένα και στην αγορά των Τρικάλων όπως διαμορφώνονται στην εκπτωτική περίοδο . Μετά από αλλεπάλληλες επισκέψεις και συζητήσεις με επαγγελματίες διαφόρων κλάδων κατέγραψα κάποια σημαντικά στοιχεία .Οι δυο πρώτες εβδομάδες της περιόδου είθισται να είναι και οι αποδοτικότερες. Φέτος συνέπεσαν με τον παρατεταμένο καύσωνα του Ιουλίου σαφώς επηρεασμένοι και από τον βροχερό και κρύο Ιούνη με αποτέλεσμα η κατανάλωση δυστυχώς να επιβραδύνθηκε. Ειδικά στην εμπορική αγορά της πόλης των Τρικάλων η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης κυμάνθηκε σε ένα 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και σχεδόν στους περισσότερους κλάδους πέρα από ένδυση και υπόδηση στην Τρικαλινή αγορά. Στις καιρικές συνθήκες οι οποίες σίγουρα είναι αστάθμητες θα πρέπει να προστεθεί και ο παράγων πλέον η συνεχιζόμενη για μακρό διάστημα ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης, που συρρικνώνει το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα χωρίς να υπάρχει δυστυχώς έως τώρα καμία χαραμάδα φωτός για αποκλιμάκωση τns.
Η ακρίβεια στα τρόφιμα “έτρεξε” με 12,3 τον Ιούλιο ενώ ανοδικά κινήθηκε και ο πληθωρισμός, καθώς διαμορφώθηκε στο 2,3% από 1,8% τον Ιούνιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ.
Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έλαβαν μέτρα τιθάσευσης τns ακρίβειας στα τρόφιμα, όπως μείωση του ΦΠΑ ή και μηδενισμό του σε κάποια είδη καθημερινής ανάγκης.
Στη χώρα μας, η Πολιτεία με δικαιολογία το ότι αυτή η μείωση θα χαθεί στην πορεία, τns εφοδιαστικής αλυσίδας και δεν θα φτάσει στον τελικό καταναλωτή, δεν έχει προχωρήσει στην υλοποίηση ενός τέτοιου μέτρου.
Σε συζητήσεις πάντως με αρκετούς ανθρώπους της τοπικής αγοράς και όχι μόνο, ένα τέτοιο μέτρο με ταυτόχρονο ουσιαστικό έλεγχο τns αγοράς υπάρχει εκτίμηση ότι θα μπορούσε να αποδώσει και να αποκλιμακώσει τις τιμές καθώς πλέον είναι γεγονός ότι το εισόδημα των Ελλήνων πολιτών περιορίζεται από την παρατεταμένη ακρίβεια, με αποτέλεσμα η αγοραστική δύναμη να μειώνεται με τα πράγματα να γίνονται ακόμα δυσκολότερα για τis μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Από την άλλη ο πήχης των προσδοκιών από τον τουρισμό έχει τοποθετηθεί αρκετά ψηλά φέτος. Έως τώρα όμως τα στοιχεία που έχουμε από το εμπορικό σκέλος του τουριστικού μας προϊόντος δεν θα έλεγα ότι είναι ικανοποιητικές. Οι τουρίστες που κατέφθασαν στη χώρα μας φαίνεται από τα πρώτα στοιχεία ότι δεν καταναλώνουν. Η κρίση έχει αγγίξει και τους επισκέπτες μας και έχουν περιορίσει αρκετά την κατά κεφαλήν δαπάνη ειδικά για αναμνηστικά είδη δώρων είδη, είδη ένδυσης και υπόδησης. Το “φαινόμενο” πέρα από την θάλασσα παρατηρείται και στους παραθεριστές του ορεινού όγκου οι οποίοι σύμφωνα μα τους καταστηματάρχες δεν έχουν την δουλειά της προηγούμενης χρονιάς
Η Πολιτεία θα πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα για την τόνωση των εισοδημάτων και τον περιορισμό τns ακρίβειας .Είναι γεγονός και διαφαίνεται στην αγορά ότι τα “pass” και τα καλάθια του νοικοκυριού είναι μια άμεση και ουσιαστική παρέμβαση ανακούφισης αλλά μέχρι εκεί , καθώς χρειάζονται πρόσθετα μέτρα, με τον προβληματισμό να εστιάζεται στον επερχόμενο χειμώνα και στο ενεργειακό κόστος που για πάμπολλες επιχειρήσεις θα γίνει και πάλι δυσβάσταχτό αφού θα προστεθεί στα έξοδα και η θέρμανση
Χρήστος Ζαραμπούκας Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Τρικάλων υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος για τον δήμο Τρικκαιων